Nielen ľudia, ale už aj ich autá sa tešia na výlety a cestovanie, keď sa uvoľnia opatrenia. Autá, ktoré skoro vôbec nejazdili, chátrali a budú si vyžadovať istú starostlivosť. Pri jazdení sa síce ničia pneumatiky, ale počas státia kvapaliny či autobatéria.

Za normálnych okolností vraj každé auto väčšinu času len parkuje na mieste – priemerne až 95 % času. Štatistiky hovoria, že počas najprísnejšieho lockdownu kleslo využitie áut o 80 %. Priemerné auto tak posledný rok postávalo na svojom mieste až 99 % času. Priveľa?

Niektoré diely či kvapaliny v aute sa pomaly, ale isto znehodnocujú, aj keď s ním nejazdíte. Pripravili sme vás pár rád, ako sa postarať o svoje auto a pomôcť mu prečkať karanténu v dobrej kondícii.

 

Predĺžte životnosť benzínu v nádrži

Ak necháte moderný benzín v nádrži dlhé mesiace, môžete autu poriadne ublížiť. Do benzínu sa primiešavajú takzvané biozložky z obnoviteľných zdrojov čiže etanol (alkohol), vydestilovaný napríklad z kukurice. Etanol urýchľuje degradáciu gumových dielov (tesnenia, hadičky) a keďže na seba viaže vodu, spôsobuje aj koróziu kovových častí. Už pár mesiacov starý benzín vám tak môže benzín poškodiť tesnenia či palivové čerpadlo.

Hovorí sa, že 95-oktánový benzín vydrží v nádrži 3 až 6 mesiacov, potom už môže byť nebezpečný. Preto je vhodné s autom pravidelne aspoň trochu pojazdiť a dotankovať čerstvé palivo. Najlepšou ochranou auta, ktoré dlho stojí, je natankovať doň vysokooktánový benzín, ktorý má menší podiel biozložiek. Do nádrže tiež môžete priliať aditívum na stabilizáciu benzínu, ktoré sa využíva aj pri sezónnom uskladnení motoriek či kosačiek.

Pri nafte je biozložkou miesto etanolu rastlinný olej, a preto nafte v nádrži dlhšie státie až tak neubližuje.

tankovanie

 

Skontrolujte stav batérie, vybitá už nebude fungovať správne

Autobatéria sa počas státia pomaly vybíja, no ak s autom pravidelne jazdíte, baterku priebežne dobíja alternátor. Ak však s autom prestanete jazdiť úplne – alebo budete podnikať len krátke jazdy, pri ktorých sa batéria nestíha dobiť – baterka sa vybije a môže sa stať, že už nenaštartujete. Keď sa autobatéria raz vybije, je potrebné ju vymeniť, pretože už nikdy nebude dobre držať napätie.

Ak s autom neplánujete dlhšie jazdiť a viete ho zaparkovať napríklad v garáži či vo dvore, mali by ste jeho autobatériu napojiť na nabíjačku s udržiavacím režimom. Pokiaľ sa v týchto dňoch chystáte na prezúvanie pneumatík na letné, spojte to s návštevou servisu, kde si necháte premerať stav autobatérie. Ak už na tom nie je dobre, vymeňte ju pre istotu za novú.

Nezabudnite, že aj pri pravidelnom používaní je životnosť autobatérie okolo 5 až 6 rokov.

 

Neodkladajte servis vozidla, hrozí aj strata záruky

Dlhé státie nerobí dobre ani prevádzkovým kvapalinám v aute. To, že vaše auto stálo, neznamená, že servis môžete o dobu státia odložiť. Dodržte najbližší interval výmeny oleja, chladiacej či brzdovej kvapaliny. Všetky aj počas státia strácajú svoje vlastnosti.

Absolvovanie pravidelných servisných prehliadok je dôležité aj z hľadiska zachovania záruky vášho vozidla. Ak zmeškáte termín prehliadky, výrobca vám môže odmietnuť opraviť chyby auta v rámci záruky.

 

Vyhnite sa zdeformovaným pneumatikám

Ak auto dlho stojí bez pohnutia, pneumatiky sa môžu zdeformovať – prestanú byť okrúhle, čo sa môže prejaviť zvýšeným hlukom či vibráciami počas jazdy. Táto deformácia sa obvykle vytratí po zohriatí pneumatík a prejdení dlhšej trasy.Nie je však vylúčené, že “preležanina” na pneumatike ostane natrvalo.

Autu, ktoré plánujete odstaviť na dlhé mesiace, môžete zvýšiť tlak v pneumatikách na najvyšší predpísaný výrobcom, prípadne ho postaviť na špeciálne podstavce, ktoré zabraňujú splošteniu pneumatík. Každopádne najjednoduchšia prevencia nielen zdeformovaných pneumatík, ale aj ďalších problémov je raz za čas sa s autom previezť.

jazda

Pneumatiky prirodzene strácajú tlak, preto po oživení auta choďte rovno na čerpaciu stanicu im premerať tlak a prípadne ich dofúkať.

 

Otestujte svoje brzdy

Prvé príznaky toho, že s autom sa dlhšie nejazdilo, pocítite pri brzdení. Na brzdových kotúčoch sa vytvorí tenká vrstva povrchovej hrdze a prvých pár brzdení môže byť doprevádzaných hučaním či dokonca poklesom brzdného účinku. Je vhodné sa párkrát rozbehnúť a prudšie zabrzdiť, hrdza sa obrúsi a tieto prejavy zmiznú.

Auto tiež nenechávajte dlho zaparkované so zatiahnutou ručnou brzdou, brzdiče sa môžu k sebe prilepiť a potom je problém auto odbrzdiť.

 

Ochráňte auto pred neželanými návštevníkmi

Okrem ľudí sa v autách cítia dobre aj rôzne zvieratá. Na aute je veľa skrytých miest, kde si môžu vtáky postaviť hniezdo. A pod kapotou sú rôzne káble, hadice či tesnenia, na ktorých si vedia pochutnať kuny či potkany. V lepšom prípade po sebe zanechajú neporiadok, v horšom prípade prehryzú hadicu nasávania vzduchu (auto vtedy vyhlási poruchu motora, ale môže jazdiť) či dokonca káblový zväzok, takže ani nenaštartujete.

Ak auto po dlhšej dobe štartujete – a špeciálne, ak bývate mimo veľkomesta – pred naštartovaním skontrolujte priestor za čelnou maskou, pod kapotou a v podbehoch kolies, či sa vám tam niečo nezabývalo. V motorovom priestore sa zamerajte na nezvyklo poškodené káble či tesnenie zo spodnej strany kapoty.

 

Poistite auto proti krádeži

Dlho odstavené auto vyzerá, že oň nikto nejaví záujem, a tak sa môže stať terčom zlodejov. Pre tieto prípady môžete uzavrieť poistenie proti krádeži, ktoré vás veľa nestojí, ale pomáha chrániť váš dlhodobo zaparkovaný majetok, keď ho práve nevyužívate.