medvedík pripútaný bezpečnostným pásom

Mnohí z nás už s autonehodou majú vlastnú skúsenosť. Určite to nie je nič, čo by si človek želal zažiť, ale stáva sa to. Dôsledky môžu byť nenapraviteľné, a preto je potrebné sa chrániť čo najviac. Aj samotný automobil môže byť viac či menej nápomocný. V tejto súvislosti môžeme hovoriť o aktívnej alebo pasívnej bezpečnosti.

Za aktívne prvky bezpečnosti sa považujú tie, ktoré svojím pôsobením znižujú pravdepodobnosť nehody a za pasívne tie, ktoré, pokiaľ už k nehode dôjde, svojím pôsobením znižujú následky nehody na jej účastníkov. Takže, ak si práve idete kupovať nové auto, skúste sa pozrieť aj na takéto parametre a zaraďte ich do výberových kritérií. Bezpečnosť auta by mala byť jednou z tých hlavných. Môžete si prípadne naštudovať aj crash testy, kde vidíte, ktoré auto vedie, v ktorých disciplínach a zistíte, že aj medzi modernými autami sú veľké rozdiely.

Prvky pasívnej bezpečnosti

  • airbagy – zabraňujú nárazu tela
  • aktívne opierky hlavy – v prípade nehody sa pohybujú smerom dopredu a hore
  • systém proti podkĺznutiu cestujúceho – zabraňuje skĺznutiu panvy po sedadle v prípade čelnej zrážky
  • bezpečnostné pásy – zabraňujú prudkému pohybu tela pri nehode
  • bočné výstuhy – zvyšujú tuhosť karosérie pre prípad bočného nárazu
  • skladací stĺpik riadenia – v prípade nehody znižuje riziko nárazu vodiča na volant
  • detská poistka – zabraňuje otvoriť zvnútra dvere auta elektrický zámok s automatickým uzamknutím
  • konštrukcia kabíny – vytvorenie zón s progresívnou deformáciou a absorbčnou schopnosťou
  • parkovací asistent – zvuková signalizácia prekážky pri cúvaní vozidla
  • FPS (Fire Protection System Safety) – systém, ktorý prerušuje dodávku elektriny a paliva v prípade nehody, aby sa predišlo riziku vznietenia vozidla
  • systém krytov proti vklineniu malých vozidiel – systém používaný pri nákladných automobiloch pre zníženie rizika vklinenia sa osobných automobilov pri čelnej zrážke
  • oznámenie nehody cez satelit