Mnohí z nás už s autonehodou majú vlastnú skúsenosť. Určite to nie je nič, čo by si človek želal zažiť, ale stáva sa to. Dôsledky môžu byť nenapraviteľné, a preto je potrebné sa chrániť čo najviac. Aj samotný automobil môže byť viac či menej nápomocný. V tejto súvislosti môžeme hovoriť o aktívnej alebo pasívnej bezpečnosti.
Za aktívne prvky bezpečnosti sa považujú tie, ktoré svojím pôsobením znižujú pravdepodobnosť nehody a za pasívne tie, ktoré, pokiaľ už k nehode dôjde, svojím pôsobením znižujú následky nehody na jej účastníkov. Takže, ak si práve idete kupovať nové auto, skúste sa pozrieť aj na takéto parametre a zaraďte ich do výberových kritérií. Bezpečnosť auta by mala byť jednou z tých hlavných. Môžete si prípadne naštudovať aj crash testy, kde vidíte, ktoré auto vedie, v ktorých disciplínach a zistíte, že aj medzi modernými autami sú veľké rozdiely.
Prvky pasívnej bezpečnosti
- airbagy – zabraňujú nárazu tela
- aktívne opierky hlavy – v prípade nehody sa pohybujú smerom dopredu a hore
- systém proti podkĺznutiu cestujúceho – zabraňuje skĺznutiu panvy po sedadle v prípade čelnej zrážky
- bezpečnostné pásy – zabraňujú prudkému pohybu tela pri nehode
- bočné výstuhy – zvyšujú tuhosť karosérie pre prípad bočného nárazu
- skladací stĺpik riadenia – v prípade nehody znižuje riziko nárazu vodiča na volant
- detská poistka – zabraňuje otvoriť zvnútra dvere auta elektrický zámok s automatickým uzamknutím
- konštrukcia kabíny – vytvorenie zón s progresívnou deformáciou a absorbčnou schopnosťou
- parkovací asistent – zvuková signalizácia prekážky pri cúvaní vozidla
- FPS (Fire Protection System Safety) – systém, ktorý prerušuje dodávku elektriny a paliva v prípade nehody, aby sa predišlo riziku vznietenia vozidla
- systém krytov proti vklineniu malých vozidiel – systém používaný pri nákladných automobiloch pre zníženie rizika vklinenia sa osobných automobilov pri čelnej zrážke
- oznámenie nehody cez satelit