Na tohtoročnom autosalóne (13. až 16. septembra 2012) chcú usporiadatelia návštevníkom ukázať niečo netradičné. Predstaví sa nitrianska polícia s vystúpeniami plnými adrenalínu, pod hlavičkou „Auto a žena“ sa predstavia vozidlá, ktoré sa predávajú predovšetkým ženám a nebude chýbať ani tuning.
V duchu zážitkov a adrenalínu sa bude niesť i prezentácia poisťovne Genertel. Návštevníci si budú môcť vyskúšať účinky čelného nárazu do pevnej prekážky pri rýchlosti 35 km/h či simuláciu 2 promile alkoholu v krvi a tiež budú mať možnosť zapojiť sa do súťaže o 3 x 200€ a získať miniHavarijné poistenie na mesiac ZADARMO.
„Ak máte odvahu vyskúšať náraz v aute bez následkov, môžete tak urobiť už tento víkend v Nitre,.“ pozýva riaditeľ poisťovne, Miroslav Chovan.
Veľa ľudí si nevie náraz v rýchlosti akou sa pohybuje auto predstaviť. Domnievajú sa, že sa udržia vlastnými rukami, niektorí si myslia, že udržia v náručí svoje dieťa. Pri náraze auta do pevnej prekážky v rýchlosti 50 km/h pôsobí ale na telo vodiča taká sila, akoby vážil 60-krát viac. Napríklad 90 kilový muž by pri takomto náraze vážil viac ako 5 ton.
Najzraniteľnejšie sú bohužiaľ deti, ktoré nesedia riadne pripútané v detskej sedačke, ale ich drží dospelý na rukách. Aj desaťkilové dieťa pri náraze zrazu akoby vážilo aj niekoľko sto kíl a pri náraze ho za žiadnych okolností nikto neudrží. Na základe štatistík poisťovne Genertel sa najviac nehôd stáva spravidla práve pri menších rýchlostiach v mestách a ich aglomeráciách.
Čo sa stane do 0,1 sekundy po náraze pri rýchlosti 80 km/h na pevnú prekážku: (Zdroj: Autoklub Slovakia Assistance, s.r.o.)
- 0,026 sekundy po náraze: začína sa deformovať nárazník, na auto pôsobí sila rovnajúca sa tridsaťnásobku váhy automobilu, osoby v priestore kabíny sa práve pohybujú rýchlosťou 80 km/h,
- 0,039 sekundy po náraze: vodič sa aj so sedačkou posunie o 15 cm dopredu,
- 0,044 sekundy po náraze: prudkým nárazom hrudníka dochádza k deštrukcii volantu,
- 0,050 sekundy po náraze: rýchlosť klesá a na cestujúcich pôsobia sily prevyšujúce niekoľkonásobne ich hmotnosť,
- 0,068 sekundy po náraze: vodič narazí na prístrojovú dosku, tento náraz môžeme porovnať s dopadom 9-tonového bremena,
- 0,092 sekundy po náraze: vodič a spolujazdec v jednom okamihu prerazia hlavou čelné sklo a utrpia smrteľné zranenie hlavy,
- 0,100 sekundy po náraze: spravidla už mŕtve telo vodiča, opreté o volant je vrhnuté naspäť. Bezpečnosť áut sa určuje podľa použitých bezpečnostných prvkov, čo pre nepripútaného spolujazdca znamená, že z auta, ktoré je ohodnotené ako najbezpečnejšie sa razom stane rakva na ceste.
„Motoristi a pasažieri v autách by nemali zabúdať ani na to, že kým oni jazdia bezpečne, chybu môže spraviť ten druhý, ale náraz bude rovnako silný. Odporúčame preto využívať všetky možnosti zvýšenia bezpečnosti a nespoliehať sa, že keď jazdím opatrne, tak nemôžem havarovať“ hovorí Miroslav Chovan.