Od 1. februára 2009 uložil nový cestný zákon povinnosť cyklistom mimo obce nosiť prilbu, deťom do 15 rokov aj v obci. Poistovňa Genertel sa preto počas víkendu pozrela na to, ako to s cyklistami a ich prilbami vyzeralo počas olympijského cyklistického zápolenia v Bratislave.

cyklisti na hrádzi

Podľa údajov Ministerstva Vnútra SR v roku 2011 spôsobilo 406 cyklistov dopravnú nehodu a v roku 2010 v 404 prípadoch. V roku 2011 zahynulo na cestách 17 cyklistov, v roku 2010 sa toto číslo zvýšilo na 21.“Každý ľudský život, ktorý vyhasne zbytočne, nepozornosťou a v dôsledku nepoužívania ochranných či reflexných prvkov nás veľmi trápi. Rozhodli sme sa prispieť k väčšej bezpečnosti na cestách formou preventívnych projektov,”hovorí Petar Dobrič, – člen predstavenstva pre priamy a medzinárodný obchod spoločnosti Genertel. Od 1. februára 2009 uložil nový cestný zákon povinnosť cyklistom mimo obce nosiť prilbu, deťom do 15 rokov aj v obci. Za zníženej viditeľnosti zaviedol aj reflexné prvky pre lepšiu viditeľnosť cyklistov na cestách. Najmenej, čo Vás môže za jazdu bez prilby mimo obce postihnúť je pokuta 10 Eur. Oveľa závažnejšie sú už dopravné nehody. Príklad nehody: Marec 2012
Muž vbehol vodičovi nákladného auta do cesty. Cyklistu nárazom odhodilo mimo cesty a hlavou narazil na betón. Aj napriek úsiliu záchranárov muž po desiatich minútach skonal. Cyklista nemal prilbu, ktorá mu mohla zachrániť život. Ľudská lebka poskytuje prirodzenú ochranu len do rýchlosti 10-15 km/hod, pričom čelný náraz v rýchlosti 20 km/hod je už smrteľný. Cyklistická prilba, ktorú si môžete kúpiť už za 20 €, spoľahlivo ochráni hlavu až v 85 % úrazov a mozog v 88 % úrazov. O tom, či nosiť prilby alebo nenosiť, vedú niektorí športovci polemiky, jedno je však isté, v prípade kolízie a nárazu hlavou na pevnú prekážku, dokáže prilba zachrániť život, prípadne zmierniť trvalé poškodenie zdravia. Ľudský život má hodnotu, ktorá sa nedá vyčísliť, takže zdanlivo malá investícia do ochrany hlavy je tou najziskovejšou, ktorú môžete vo svojom živote urobiť. Poistovňa Genertel sa preto počas víkendu pozrela na to, ako to s cyklistami počas olympijského cyklistického zápolenia vyzeralo v Bratislave.„Do prieskumu sme vstupovali s hypotézou, že ľudia väčšinou dbajú na svoje zdravie a bezpečnosť. Výsledky nás nemilo prekvapili,“dodáva P.Dobrič. Do prieskumu poistovne Genertel na bratislavskej hrádzi sa zapojilo viac ako 1000 cyklistov a korčuliarov prechádzajúcich po cykloceste.Tu sú výsledky prieskumu poisťovne Genertel z Bratislavskej cyklotrasy na petržalskej hrádzi.
Prilbu nemalo:75% dospelých cyklistov, 40% detí na bicykloch, prípadne na detských sedačkách na bicykli,97% dospelých na korčuliach,57% detí na korčuliach.

Počas prieskumu poisťovne Genertel vyšlo na povrch niekoľko zarážajúcich skutočností:
Prilby mali väčšinou amatérski fanúšikovia cyklistiky v dresoch, jazdiacich na kvalitných bicykloch. Sprevádzajúce manželky, priateľky prilby nenosili. Na bicykloch, s nasadenými detskými sedačkami mal prilbu väčšinou otec. Dieťa sediace vzadu na sedačke vo väčšine prípadov prilbu nemalo! Zarážajúce na tomto fakte je, že pri páde z bicykla by bolo ohrozené práve dieťa, nakoľko má v moderných sedačkách pripútané nohy aj telo, a pri páde bicykla na zem by sa udrelo priamo hlavou o asfalt, bez možnosti chránenia sa rukami.
graf - požitie prilieb dospelých na bicykli
graf - požitie prilieb detí na bicykli
graf - použitie prilieb dospelých na korčuliach
graf - použitie prilieb detí na korčuliach
Takže naša hypotéza sa nám nepotvrdila a výsledky prieskumu poisťovne Genertel hovoria o tom, že cyklisti a korčuliari neberú svoju bezpečnosť dostatočne vážne a dokonca významne ohrozujú aj svoje deti.“Cieľom poisťovne Genertel je aktívne prispievať k zvýšenej bezpečnosti všetkých učastníkov cestnej premávky, a to aj cyklistov či chodcov. Pre dosiahnutie tohto cieľa sme rozbehli viacero projektov, ktoré významnou mierou prispejú k tomu, aby boli cesty bezpečnejšie a aby nám jazda autom alebo na bicykli prinášala viac radostí ako starostí,” povedal Petar Dobrič – člen predstavenstva pre priamy a medzinárodný obchod spoločnosti Genertel.
Samuel Martiš
PR and Marketing Manager
Samuel.martis@genertel.sk
www.genertel.sk
MediaDom, s.r.o.
Ivan Kahanec
+421 949 233 493
kahanec@mediadom.sk