Konečne sa oteplilo! Hoci nás už svrbia prsty po letných výletoch, po zime treba dopriať autu starostlivosť. Zima je kvôli nízkym teplotám, špinavým cestám a posypovej soli ročné obdobie, v ktorom naše autá dostanú zabrať najviac. Keď sa k tomu pridá sychravé počasie, v ktorom sa človeku nechce byť vonku a starať sa o auto, vznikne dlh, ktorý treba potom na jar splatiť. Prečítajte si naše rady, ako sa o auto postarať, keď sa oteplí.

S letnými pneumatikami radšej počkajte
Základom prípravy auta na zmenu počasia je výmena pneumatík. Jazdiť v zime na letných pneumatikách je vyslovene nebezpečné (letné pneumatiky majú horšiu priľnavosť pri nízkych teplotách, na mokrom povrchu aj na snehu), no ani opačný prípad nie je vhodný. Zimné pneumatiky sa v lete rýchlejšie opotrebúvajú a zvyšujú spotrebu a hluk.

Výrobcovia pneumatík uvádzajú, že hranica pre prezúvanie je približne sedem stupňov celzia. Pod touto teplotou už majú zimné pneumatiky lepšiu priľnavosť ako letné. Kým na jeseň je lepšie prezuť na zimné pneumatiky čím skôr, s jarným prezúvaním radšej počkajte. Nočné mrazy či sneh na cestách vás môže prekvapiť aj hlboko do apríla.

Ak vás vaše auto počas zimy priebežne upozorňovalo na únik tlaku a museli ste častejšie dofukovať pneumatiky, požiadajte pneuservis, aby skontroloval, či nemáte v pneumatike drobný defekt. Ak žiaden nenájdu, nechajte si vymeniť ventily na diskoch.

Zhruba týždeň po prezutí ešte skontrolujte tlak v pneumatikách. Ak ste si obuli nové letné gumy, prvých pár sto kilometrov rátajte so zníženou priľnavosťou.

Zimné gumy sa môžu znehodnotiť aj odložené v garáži
Po prezutí by ste zimné kolesá mali správne uskladniť. Ak máte len druhú sadu pneumatík, z dezénu povyberajte všetky kamienky. Ak máte zimné pneumatiky na diskoch, disky poriadne očistite a dohustite na správny tlak. Najvhodnejší spôsob skladovania pneumatík je v rade na výšku a pravidelne ich otáčať, no ak máte druhú sadu pneumatík aj s diskami, môžete ich aj naskladať na seba do komína či zavesiť na stenu.

Súčasťou odkladania pneumatík by mala byť aj kontrola, či sa vám ich vôbec oplatí skladovať do nasledujúcej sezóny. Pneumatiky vyraďte, ak sú poškodené (chýbajúci dezén, vyduté bočnice), zjazdené (minimálna hĺbka dezénu zimných pneumatík sú 4 milimetre) alebo staré, pričom dátum výroby zistíte podľa tzv. DOT čísla na bočnici (uvedené ako poradové číslo týždňa a posledné dve cifry roku výroby). Maximálna životnosť pneumatiky sú štyri, pri nízkom nájazde najviac päť sezón.

Soľ sa na podvozku drží, kým ju nezmyjete
Po zime by ste mali s autom navštíviť autoumyvárku, ktorá poskytuje službu umývania podvozka. Počas zimy sa totiž najmä na podvozku môže nazbierať nános posypovej soli, ktorá potom pôsobí korozívne a môže mať za následok hrdzavú karosériu a rýchlejšie opotrebovanie dielov podvozka. Umývanie podvozka nájdete v ponuke automatických umývacích liniek aj ručných umyvární.

Odporúčame tiež využiť službu takzvanej dekontaminácie laku, pri ktorej sa z laku odstraňujú nečistoty, ktoré sú zachytené hlbšie. Napríklad takzvaná náletová hrdza – mikročiastočky kovu, ktoré sa zachytia v ryhách na laku a zhrdzavejú. Tento jav nespôsobuje prehrdzavenie karosérie, no pokryje vaše auto malými oranžovými bodkami. Dekontaminácia vyzerá podobne ako gumovanie papiera a jej efekt je viditeľný hlavne na svetlejších lakoch. Po hĺbkovom čistení by malo nasledovať ošetrenie a zakonzerovanie karosérie voskom.

Aj interiér si zaslúži očistu
Očistu si po zime zaslúži aj kabína vášho vozidla. V čalúnení sa usádzal jemný prach, ktorý keď sa zamočil – napríklad keď vám napršalo na sedačku alebo keď ste si sadli do auta v mokrej bunde – akoby sa vyplavil na povrch čalúnenia, kde vytvoril fľaky. Na koberčekoch a pod nimi sa vám tiež zrejme nazbieralo množstvo blata, kamienkov a opadaného lístia (a možno sem-tam aj nejaká minca).

Po zime tiež môžete vydezinfikovať kabínu ozónom, ktorý spolu s roztočmi a plesňami odstraňuje aj nepríjemné pachy. V neposlednom rade by ste mali myslieť na doplnenie chladiaceho média do klimatizácie – aby auto opäť naplno chladilo.

Vyložte zimnú výbavu a nezabudnite na vodu do ostrekovačov
Súčasťou prípravy auta na leto by malo byť aj vyloženie zimnej výbavy z kufra. V aute najbližších pár mesiacov nebudete potrebovať snehové reťaze, škrabku, metličku či rozmrazovač skiel – to všetko by vám najbližších pár mesiacov len zaberalo miesto v kufri. Špeciálnu výbavu na leto zrejme nepotrebujete, odporúčame nanajvýš reflexnú fóliu na zakrytie čelného skla či aspoň biely uterák, ktorým môžete na slnku zakryť palubnú dosku a volant a obmedzíte prehrievanie auta.

Jar je aj správny čas na to, aby ste doplnili letnú zmes do ostrekovača. Letná zmes má odlišné zloženie – na rozdiel od zimnej obsahuje viac organických rozpúšťadiel, ktoré by mali pomôcť odstrániť hmyz z čelného okna. Okno posiate zrazeným hmyzom totiž svedčí o príchode jari a o tom, že si svoje auto užívate do sýtosti.