Tak, ako riešime, čo si dáme na tanier, zamýšľame sa aj nad tým, čím pravidelne kŕmime naše auto. Benzín či nafta už aj tak značne zaťažujú naše peňaženky, preto si veľa šoférov veľmi dobre rozmyslí, či siahne po drahšom palive. Otázkou zostáva, či môže bežné palivo negatívne vplývať na chod auta alebo spôsobiť poruchu motora. Na druhej strane je diskutabilné, nakoľko dokáže prémiové palivo motor ochrániť, zlepšiť výkon či znížiť spotrebu. Hľadali sme teda odpovede na otázky, ktoré motoristom pri tejto víria v hlave.
Čo obsahujú prémiové palivá?
Pokiaľ vás zaujíma, čo také zázračné vlastne prémiové palivá obsahujú, v jednoduchosti stačí povedať, že sa v nich nachádzajú špeciálne aditíva. Tieto aditíva majú podľa výrobcov schopnosť chrániť kľúčové súčiastky pred usadeninami alebo vyčistiť palivový systém od už vytvorených usadenín. Taktiež obsahuje toto palivo prísady, ktoré majú antikorózne vlastnosti – to znamená, že na kovovom povrchu vytvoria ochranný film, ktorý by mal chrániť pred hrdzavením.
Môžu bežné palivá škodiť?
Palivá, ktoré môžete natankovať na slovenských čerpacích staniciach, musia spĺňať normy Európskej únie. Pravidelne sú odoberané vzorky, ktoré prechádzajú kontrolou. Pri nej sa overuje, či palivo spĺňa bezpečnostné aj emisné požiadavky, a či má stanovené úžitkové vlastnosti. Samozrejme, môže sa stať, že čerpačka pochybí, napríklad niekde v distribučnom procese, a palivo sa znehodnotí. To však nemá so zložením klasického paliva žiadnu súvislosť. Nemožno tvrdiť, že by klasické palivo palivovému systému škodilo, vhodnejšie je povedať, že ho nechráni. a teda sa pri dlhodobom používaní vozidla môžu vyskytnúť poruchy z opotrebovania.
Pocítime rozdiel pri jazde na prémiové palivo?
Pokiaľ nezvolíte palivo s vyšším oktánovým číslom, pravdepodobne nepocítite nárast výkonu motora. Pri bežnom používaní auta nebolo zaznamenané zníženie spotreby. Podľa výsledkov testov ale vodiči uvádzajú, že postrehli kultivovanejší chod vozidla než tomu bolo pri jazde na klasické palivo.
Ako pôsobí prémiové palivo na motor?
Vo všeobecnosti takéto palivo motor šetrí, a tým pomáha udržovať jeho výkon aj po dlhšej dobe používania a tisíckach najazdených kilometrov. Na svoje si prídu aj eko-nadšenci, keďže prémiové palivo pomáha bezproblémovému fungovaniu recyklácie výfukových plynov. Ako sme už spomínali vyššie, aditíva v palive chránia pre koróziou a taktiež zabraňujú vytváraniu usadenín, ktoré zároveň pomáhajú odstrániť. Tieto účinky by sa mali prejaviť na dlhšej životnosti motora a bezporuchovom chode. K tomu sa ako príjemný bonus pridáva príjemnejší pocit z jazdy.
A čo cena?
Prémiové palivo je drahšie, málokto sa ho rozhodne tankovať ich na pravidelnej báze. Otázkou zostáva, či sa nám investícia do prémiového paliva vráti v podobe dobrej kondície motora bez nutnosti servisovania. Môže aj nemusí. Záleží to naozaj od mnohých faktorov. Každopádne tankovať raz za čas prémiové palivo nikoho nezruinuje. Palivové systémy sa aspoň čiastočne prečistia a my si môžeme povedať, že sme pre dlhšiu životnosť motora niečo spravili. Najlepšie je palivo otestovať a vytvoriť si vlastný názor.
Zároveň budeme radi, ak nám svoj názor napíšete do komentára.
AUTO SOM KUPIL NOVE. PRVYCH 10 000KM SOM SKUSAL MENIT ZNACKY AJ KVALITU. 204 500KM MAM NAJAZDENE NA PREMIOVKE ZO SLOVNAFTU. JAZDIM DENNE. ZIADNA STRATA VYKONU ,ZIADNA OPRAVA MOTORA ANI KOMPONENTOV.SPOTREBA PALIVA O NIECO NIZSIA AKO PRI KLASICKOM PALIVE. TANKUJEM NAFTU EVO PLUS.
Táto otázka zaujíma aj mňa. Momentálne mám najazdené 55000 a jazdím hlavne na prémiovom palive. Snažil som sa ho porovnať s klasickou 95tkou, aspoň čo sa týka spotreby. Vychádza mi momentálne nižšia spotreba asi o pol litra na 100km, lenže podľa mňa je to skreslené, nakoľko sa menila teplota prostredia. Predsa len v zime mám väčšiu spotrebu ako cez teplé dni. Uvidím neskôr, ešte to pár krát porovnám.