Je mnoho dôvodov, pre ktoré sa oplatí jazdiť úsporne. Palivo je drahé, časté návštevy benzínovej pumpy otravujú, ekologické svedomie hryzie, svietiaca kontrolka prázdnej nádrže trápi v nočných morách a vysokú spotrebu si vo firme nemôžete započítať do nákladov. Prinášame vám niekoľko rád, ako na nízku spotrebu paliva.

  1. Vyložte mŕtvolu z kufra

Čím viac odporu musí motor prekonávať, tým vyššia je spotreba auta. Vyložte preto z vozidla zbytočnú záťaž – každých 50 kg zvýši spotrebu asi o 1%, pri malých autách to môže byť ešte viac. Valivý odpor klesne, keď dofúkate pneumatiky na správny tlak. Znížte aerodynamický odpor – odmontujte strešné boxy či tuningové plastové dielce, zavrite okná – a spotreba na diaľnici bude nižšia aj o štvrtinu. Motoru sa tiež uľaví, ak vypnete náročné spotrebiče ako vyhrievané sedadlá a klimatizáciu.

  1. Jazdite s chladnou hlavou

Dá sa vôbec jazdiť s chladnou hlavou, ak máte vypnutú klimatizáciu a zatvorené okná? Stojí to za pokus. Premyslite si cestu, ktorá je najplynulejšia – je na nej najmenej semaforov a križovatiek – a plánujte, kedy a koľko zrýchlite. Na druhej strane, sústrediť sa len na úspornú jazdu a ignorovať premávku môže byť nebezpečné a kontraproduktívne. Ak idete v súvislej premávke, čo najrýchlejšie pridajte na rýchlosť, akou idú ostatní a udržujte ju. Zbytočne budete ležérne zrýchľovať na 35 km/h, ak všetci okolo vás prudko zrýchlia na päťdesiatku a pri predbiehaní vás budú brzdiť.

  1. So správnym prevodom ide všetko ľahšie

Každý motor má isté pásmo otáčok, pri ktorom pracuje najefektívnejšie a v tomto rozsahu by mal tráviť najviac času. Ukáže sa to aj na spotrebe auta. Pri každom motore je toto pásmo iné, takže jeden správny recept neexistuje. Dokonca ani palubné počítače s kontrolkou riadenia nie sú spásonosné – často vám odporúčajú držať príliš vysoký prevodový stupeň, na ktorom motor podtáčate a zvyšujete tak jeho opotrebenie. Najideálnejšie otáčky sú také, pri ktorých má motor najviac točivého momentu – to sa dozviete z brožúry od auta alebo na webe výrobcu. Alebo skrátka jazdite na takom zaradenom stupni, aby motor netrhal, išiel hladko a aby ste pri pridaní plynu vedeli pohodlne zrýchliť.

  1. Keď stojíte, vypnite motor

Keď zastanete a motor je už zohriaty, môžete ho zhasnúť. Okrem toho, že s vypnutým motorom zelená hneď naskočí (nedá sa to vysvetliť, ale je to tak), nemíňate žiadne palivo – na voľnobehu to inak zvyknú byť jeden až dva litre za hodinu. Odhaduje sa, že naštartovanie spotrebuje zhruba rovnako veľa paliva ako pár sekúnd státia.

  1. V zdravom aute zdravá spotreba

Márne budete z auta vykladať mŕtvoly a radiť na vyšší stupeň, ak auto spotrebúva viac paliva kvôli zlému technickému stavu. Pokiaľ chcete dosiahnuť nižšiu spotrebu auta, musíte najskôr vyriešiť technické problémy – vymeniť starý olej, upchatý vzduchový filter, nefunkčnú lambda sondu, nevyčistený filter pevných častíc, motor zanesený nánosmi uhlíka. Toto všetko motoru bráni pracovať optimálne a znamená vyššiu spotrebu paliva. Na podvozku to môže byť napríklad zlá geometria. Udržujte preto auto v dobrej kondícii, nie len servisom, ale aj tým, že z času na čas vozidlo popreháňate vo vyšších otáčkach.

  1. Brzdenie je smrť

Vždy, keď brzdíte, kinetická energia sa v brzdách trením mení na teplo, ktoré unikne do ovzdušia. Neplytvajte preto brzdením – radšej si v kolónach nechávajte väčší odstup od auta pred sebou, aby ste mohli ísť plynulejšie. Ak vidíte, že pred vami na semafore svieti červená a budete opäť brzdiť, nepridávajte. Spotreba auta sa jazdou štýlom brzda-plyn môže zvýšiť až o jednu tretinu.

Niekedy však pravidlo o nebrzdení porušiť môžete – je celkom vhodné zastaviť, napríklad, keď vám vojde do cesty mamička s kočíkom.

  1. Jazdite ako vaša mama

S mamou si niekedy vymením auto, a aj keď sa naozaj snažím dodržiavať predchádzajúce rady, priemerná spotreba na jej palubnom počítači stúpne o tri-štyri deci. Moja mama za volantom prekračuje povolené rýchlosti, telefonuje, líči sa, krémuje si ruky, kŕmi dieťa a pritom v spolujazdcoch vyvoláva dojem, že každú chvíľu spôsobí nehodu – nespôsobí. Len skúsenosti vás naučia, kam je dôležité sa pozerať, kedy treba brzdiť a pridávať, aký prevodový stupeň zaradiť. Nízku spotrebu auta docielite najskôr tak, že budete skúšať a cvičiť. O ženách za volantom nájdete viac info v tomto našom článku.

  1. Bonus: Naučte sa, ako urobiť skutočný výpočet spotreby paliva

Dôležitá rada na záver – naučte sa poriadne počítať priemernú spotrebu auta. Palubný počítač neukazuje priemernú spotrebu podľa reálne minutého paliva, ale na základe prepočtu polohy plynu, otáčok motora a aktuálnej rýchlosti. Vo výsledku sa v priemernej spotrebe môže palubný počítač mýliť na niektorých autách aj o 20 %. Ak chcete zistiť, aká je reálna spotreba vášho auta, natankujte do plna, na účtenku si napíšte stav nájazdu a dotankované litre vydeľte kilometrami prejazdenými od posledného tankovania.

Máte vlastné triky ako na nízku spotrebu?